بدري
كل يوم أدوّر على شغل، أرجع تعبان من اللف
واللي حواليا بيقولوا: "قوم، شد حيلك، اتجوز بقى وكفاية لف!"
(لازمة)
ارحموني شوية... ده الحمل كبير
لسّه بدري على اللوم... ده أنا لسه صغير
عاوزينّي أبني بيت؟ وأنا لسه مش لاقي طريق
سيبوني أعيش الحلم... بدل ما يضيع في الزحام وضيق
(مقطع 2 - ضغط الواقع)
كل صاحبي بيحكي لي، نفس الهم ونفس الوجع
بنضحك وإحنا جوّانا كتمة... ساكنة في كل ضلوع
عاوزينّا نكون رجالة، واحنا لسه بنحاول نقوم
طب فين الحنية في السؤال؟ ولا خلاص اتلغى الحلم المرسوم؟
(لازمة تانية بتغير بسيط)
ارحمونا شوية... إحنا مش فاشلين
إحنا بس في زمن صعب... والحلم بقى له تمن تاني
ما تبصوش في جيوبنا، بصوا لقلوبنا اللي بتعافر
الدنيا خدتنا، بس لسه جوانا ألف دافع
(كوبليه ختامي - رسالة للأهالي)
يا أمي خدي إيدي، ويا أبويا افهمني
أنا مش ضد الجواز... أنا بس نفسي أكون بني آدمي
أبني نفسي بشويش، من غير خوف ومن غير حيرة
عاوزكم جنبي سند، مش قاضي بيراقب سيرة
(اللازمة الأخيرة)
ارحموني شوية... ده أنا ابنكم مش غريب
لسّه فيّ أمل بيعيش، حتى لو الطريق مش قريب
خدوني في حضنكم... قبل ما الزمن يضيعني
أنا بحاول، بس الوَحدة يا دوبك مخلّيني